Headerbild Headerbild Headerbild Headerbild

THE GREAT SHAKE OUT

Glömt att berätta för er om hur det var i Torsdags i skolan när vi gjorde en övning om det skulle bli jordbävning eller earthquake som det heter. 
 
Jag var på min ESL lektion (ESL står för English for Second Language) och den lektionen har alla som inte är amerikanare, och man går i olika engelska klasser beroende på vilken nivå man ligger på i språket. Men jaja det var inte det jag skulle berätta nu!
 
Min lärare berättade i alla fall att earthquake är väldigt vanligt i Kalifornien, särskilt i södra där vi bor. Dom har haft många små skakningar men en väldigt stor var år 1994 och sen dess har det inte varit någon väldigt stor så därför går alla nästan och "väntar" på att det ska hända igen eftersom det var så längesen nu.
 
Så i torsdags var det en sån dag då alla lärare skulle gå igenom med sina elever vad vi ska göra om det händer när vi är i skolan. Gud vad konstigt det kändes att öva på detta när man vanligtvis i sverige bara övar på att springa ut från skolan om det skulle börja brinna.. här övar man om det skulle ske en naturkatastrof..
 

I vilket fall som helst, klockan 10.17 på morgonen ringde klockorna i alla klassrummen och då skulle vi alla i klassen gå ner under våra bänkar och sätta oss under dom och alltid hålla fast dig med händerna i bänkbenet så den inte rör på sig. Varför man sitter under sin bänk är om något skulle trilla ner så måste man alltid skydda sitt huvud och nacken berättade hon. Så där satt vi alla under våra bänkar och min lärare låg under sin, haha det såg så roligt ut och vissa kom inte under sina bänkar för bänkarna i ESL klassrummen är verkligen mini-små så alla bara skrattade åt varandra! Sen ska man sitta där i tre minuter.
 
Efter dessa tre minuter kom det några män med västar som öppnade vår dörr i klassrummet och bad oss skynda oss ut till track fiell som är den jättestora planen ni vet. Och där skulle alla stå och samlas men som min lärare sa, hon förstod inte varför vi ska samlas där för det finns ju jättehöga lampor där vid planen som kan trilla ner på oss om marken skulle skaka. Men i alla fall, det är dit vi ska gå så det gjorde vi innan vi fick gå tillbaka in på lektionen igen.
 
Kommer ihåg att jag tänkte, tänk om detta skulle vara på riktigt.. jag hade seriöst fått panik och trott att jag skulle dö. Min lärare berättade att nästan alla som var här i södra Kalifornien den dagen 1994 när den stora katastrofen hände trodde att dom alla skulle dö! Vet dock inte hur det gick eller om någon dog.
 
Är man hemma när detta händer ska man aldrig springa ut för då kommer du förmodligen ändå falla omkull av skakningarna eller något kommer trilla ner på dig. Du ska alltid krypa under din säng och täcka händerna över huvudet. Allt handlar om att det kommer skaka och det är lätt att saker hamnar i huvudet på en då.
 
 
Men får verkligen hoppas att det inte händer något nu! Vill inte att det ska hända alls såklart, men hade haft väldigt otur om det skulle hända just under denna tiden då jag är här. Men det tror jag inte! *peppar peppar, tar i trä*

Skriv en kommentar









Tema Fokus gjort av Mimmi Thorneus