Headerbild Headerbild Headerbild Headerbild

Hur det egentligen går till

Här Alicia kommer lite svar på dina frågor, förlåt att jag svarar så segt. Säkert flera som undrar så här har ni!

Hur gick processen till för dig innan du åkte?
Det var i April detta året som jag tog tag i det ordentligt. Jag hade tänkt på det tidigare men det var inget seriöst då, bara drömmar ni vet.. Men så i April tog jag kontakt med en organisation som heter Kilroy som jag berättat om förut. Jag mailade dom och sa att jag är intresserad av att åka till hösten och då skickade dom alla papper till mig som behövdes fylla i, jag skrev ut dom och där började all pappersarbete. Det var papper hit och dit, man behövde gå till banken, till posten, åka till stockholm för visum, tog en spruta osv.. och glöm inte att allt detta kostar också! Det är lätt så att man glömmer av att det faktiskt är mycket jobb innan man hamnar där man vill.

Jag skickade in alla papper till kilroy och dom tog kontakt med skolan och jag fick ett logg in till skolans hemsida så även jag kunde maila med en som jobbar på SMC om jag hade några frågor innan jag åkte. Jag var även tvungen att ta kontakt med CSN innan jag åkte och fylla i massor med papper där och svara på frågor för att kunna ta studielån. Så ja ni ser.. det är inte bara att åka.
 
Ni kan även ansöka på egen hand, alltså inte ta hjälp av någon organisation men då vet jag inte hur det går till eftersom jag inte gjorde på det sättet. Kilroy tar en kostnad på drygt 4000:- för att de ska hjälpa en och jag personligen tycker inte att man fick jättemycket hjälp egentligen för dessa pengar. Menmen, hade kanske ändå inte klarat det helt själv. Som tur var har jag två snälla föräldrar som alltid hjälpt mig och var med mig genom hela denna processen så jag till slut kom iväg!
 
Så då har ni sökt kurser separat till en högskola och sökt boende separat med? Ifall jag fattar det rätt
Ja, kurserna väljer du genom skolans hemsida när du vet att du kommit in osv. Boendet sökte vi själva genom att söka på google och kolla vad som finns i detta området. Det var Romina som bodde med oss tidigare som hittade broadcast center och dagen efter jag och Jennifer landade i LA var vi på visning här och vi alla fastnade direkt och skrev på papprena samma dag! Vi flyttade in någon vecka efter att vi skrivit på.
 
Åker du med EF typ? För mig att det bara går att bo i världfamilj när man åker ett college år?
Jag tror att det är så att man bor i värdfamilj om man går i high school och inte college. Eftersom på college är man äldre och klarar sig bättre, då bor man antingen i egen lägenhet som vi gör eller campus, men det finns inte på SMC. Åker du på high school (medan du går i gymnasiet) så bor du med värdfamilj.
 
Jag hade faktiskt velat testa att bo i värdfamilj någon månad här för att komma in i engelskan mer, vi pratar ju bara svenska hemma tyvärr. Hade velat testa det också för att komma in i det amerikanska livet hemma, just nu vet jag bara hur det amerikanska livet är i skolan. Någon som vet om man kan ta kontakt med någon värdfamilj nu när man är här kanske? Hade varit häftigt att testa och få lite variation!
 
Vad läser du för kurser? Är det mycket plugg? Gissar på att det är rätt mycket fritid?
Jag läser en engelska kurs vilket är obligatoriskt tror jag (ESL), sport psychology, en gym klass, cheerkurs och modern dance. Det går i perioder när det är mycket plugg och inte. Nu när det är midterm (halva terminen har gått) så är det rätt mycket eftersom man har prov i alla kurser för att se hur man ligger till hitills. Dock är det inte så jobbigt plugg här i USA, det är bara det att man får många små läxor som kan ta tid att göra. Ja jag har väldigt mycket fritid men på vardagarna orkar man inte göra mycket mer än äta och sova när man kommer hem från skolan.
 
Och som ni vet, har ni fortfarande frågor så fråga!!

Santa monica beach

Kommentarer

Jennifer

2013-10-24 - 17:18:12
På smcs hemsida kan du leta efter boende hjälp och där finns en länk så man kan hitta en värdfamilj och bo med!
Svar: Okej tack så jättemycket, jag ska kolla på det !!
Fanny Petric

Skriv en kommentar









Tema Fokus gjort av Mimmi Thorneus