Headerbild Headerbild Headerbild Headerbild

HÄR FÅR NI SVAR PÅ ALLT

Godmorgon nu har ni precis vaknat! Här kommer i alla fall svar på alla era frågor. Fick mycket mer än vad jag väntat mig så det tog sin tid att svara på allt.. så nu får ni faktiskt läsa det också hehe! Enjoy :)

Elsa
Hej fanny! Jag undrar hur mycket college kostar? Är inte det väldigt dyrt i USA? :)

Hejsan! College kostar olika beroende på vilken skola du går på, hur många kurser du läser och vad du läser. Min skola kostar runt 26 000kr per termin men då är inte kurserna inräknade tyvärr. Jag måste minst läsa 12 units och det gick på drygt 30 000kr ungefär. Sedan kostar tillkommer det tyvärr alltid kostnader.. som tex skolböckerna. Jo det är klart att det är mycket pengar, men det är det man får räkna med och vill du läsa i tex NY så är det ännu dyrare.

Farmor
Vad står det på din Tatuering?

Eftersom du inte kommer ihåg vad det står på den så svarar jag på det också farmor, haha. Det står "Don't dream your life, live your dreams" Och jag kan lova dig att jag får väldigt mycket frågor om vad det står och beröm för den här i USA av alla olika människor så det är jag glad över! Vill absolut göra fler tatueringar.

 

Linnéa
Va? Kom du inte med? Då måste dom vara dumma i huvudet. Sånna skall du inte umgås med! Kram på er

Haha problemet var tyvärr att det var fullt i coed laget och vi tackade nej till all female. 

Anonym
Hej, jag undrar hur mycket kommer allt som allt att gå på när ditt år är klart? Och hur mycket kostar skolan per termin :)? Och hur går det till när man vill gå på College i USA :)?

Hej! Oj det var en väldigt svår fråga.. Jag har ingen aning om vad allt som allt kommer gå på tyvärr eftersom jag inte vet vad för kostnader som kommer tillkomma och sådär. ALLT här kostar, boende, mat, skolan, träning, skolböcker, åka kollektivt varje dag, räkningar osv. Skolan kostar 26 000kr per termin vad jag fick höra innan jag åkte men det blev mer eftersom varje kurs kostar också, vilket jag inte hade räknat med innan. Men nu vet du det om du själv tänkt åka! Det går till som så att du söker till den skola du vill gå på antingen själv eller genom en organisation sedan flyter allt på :) Kolla olika hemsidor på skolor i USA och maila dom är ett tips.

 
Anonym

Varför går du inte i cheerleading längre i usa?

Jag går fortfarande kvar i min cheerleading kurs som jag betalat för och får betyg i precis som vilken annan lektion i skolan. Däremot går jag inte i något riktigt lag eftersom jag tackade nej till att gå i skolans cheerlag trots att jag kom med i laget. Men det berodde på lite olika själ, dock ångrar jag mig nu för cheer är det jag vill hålla på med så får se hur det blir i framtiden dessa månader, kanske börjar någonstans endå. Men de återstå att se! :)

Ida

Hej! 

1. Hur mycket har din resa hittills kostat? 

2. Vem har stått för alla kostnader?

3. Hur mycket är hyran på och vem betalar den? 

4. Hur tänker du kring mat och kost :)? Är du väldigt hälso och träningsmedveten?

5. Vad brukar du äta till frukost? 

6. Hur tänker du kring alkohol och festande :)?

1. Flygbiljett hit krånglade och därför gick den på mer än väntat, ungefär 13 000 kronor. Sedan har jag rest runt till San Francisco och Las Vegas och det har kostat några tusenlappar med hotell, mat och shopping. Skolans terminsavgift har jag betalat på 30 000 kronor ungefär och även skolböcker som kostar olika mycket. Mat har jag ätit varje dag och lite mer shopping har det blivit. Ja det har ju kostat en del.. kan inte riktigt säga hur mycket för jag har ingen aning faktiskt?

2. Jag tar studielån från CSN, så nu står de för mina kostnader och jag kommer att komma hem och jobba sedan och betala tillbaka allt i efterhand. Dock har min snälla familj och även min underbara mormor hjälpt mig med väldigt mycket! Att resa till SF och Vegas tex står ju inte CSN för.

3. Hyran ligger på 3 029 dollar per månad för denna lägenheten. Den kostnaden delar vi tjejer på som bor här!

4. Jag tänker faktiskt inte så mycket på det. Jag kan ställa mig och göra världens nyttigaste mat eller gå ner till erewhon och köpa en jättenyttig smoothie men sedan kan jag endå komma på mig själv att jag går och äter marabou från kylskåpet, men sån är jag. Jag blandar nyttig och onyttig mat haha! Jag försöker i alla fall äta så nyttigt jag kan och det går oftast i perioder för mig. Jag tränar inte jättemycket, eller jag har ju nästan alltid gått i cheerleading eller hållt på med någon sport sedan jag var liten och växlat mellan olika sporter eftersom jag är sådan som älskar att testa på nya saker och tröttnar lätt! Dock är cheerleading det enda jag fastnat för seriöst. Jag hade gymkort för 1-2 år sedan och gymmade i början men slutade ganska fort så det kortet sa vi upp, så nej jag har egentligen aldrig varit jättenoga med att jag ska gå till gymmet. Jag har automatiskt fått min träning genom cheerleadingen och att gå mycket ute osv. Nu har jag ju som tur var många tränings klasser i skolan så det är bra!!

5. Hemma i Sverige kunde jag slänga i mig den minsta och ljusaste mackan innan jag gick till skolan och lite juice eller vatten bara och tro att jag skulle hålla mig mätt på det (ni vet dom här polar bröden haha). Men nu här i USA så äter jag antingen yoghurt eller mjölk med müsli och knäckebröd och juice. Mer än så hinner jag inte äta innan jag måste springa iväg till bussen!

6. Jag älskar att festa lika mycket som jag älskar att ha myskvällar! Jag tänker att alkohol är onyttigt och inte bra i mängder men att dricka någon gång ibland tycker jag inte alls är fel. Man har roligt med sina vänner på ett annat sätt helt enkelt och jag har inget emot festande, absolut inte. Sedan kan man tänka på att man inte heller i sig det allt för ofta, inte alls bra för hälsan!!!!

 

Emilia

1 Vad jobbar dina föräldrar som? 

2 Bor dina föräldrar ihop? 

3 Har du syskon? Isf hur gamla är dom? 

4 Vad och hur ofta brukar du träna? 

5 Hur lärde du och Jennifer känna varandra? 

6 Hur känner ni de andra tjejerna ni bor ihop med? 

7 Har ni egna rum eller delar ni? 

8 hur mycket fickpengar har du per månad som du kan spendera på t.ex shopping och resturangbesök? 

9 Har du jobbat hemma i Sverige för att spara ihop pengar? 

10 Hur ordnade ni boendet?

1. Svarar tyvärr inte på frågor om min familj och deras privata liv.

2. Ja det gör dom.

3. Jag har två bröder som är yngre än mig! En som nästan är jämngammal med mig och den andra är några år yngre.

4. Jag går nästan aldrig till gymmet men just nu tränar jag en gång per dag mån-tors i skolan - Dans och Gym. Cheerleadingen får jag se hur det blir med. Om jag går till gymmet brukar jag börja med att springa ungefär 30 min sedan jag gör styrka för hela kroppen.

5. Vi lärde känna varandra redan när vi var jättesmå pga våra föräldrar och vår vän Jennifers familj. Vi tre familjer umgicks jättemycket när vi var små och grillade ofta på kvällarna hemma hos någon och träffades på midsommar, nyår osv.

6. Vi kände inte dom innan, vi lärde känna dom här när vi flyttade ihop.

7. Jag och Jennifer delar rum. Linnea och Romina delar rum och Titti har också sitt rum i samma rum som dom fast mer avskiljt och Jasmin sover i vardagsrummet nu men hon ska flytta in och få Rominas säng när hon flyttar ut.

8. Jag vet faktiskt inte eftersom skolan precis har börjat och min första månadsbudget fortfarande håller på så jag kan tyvärr inte svara på det. Man får försöka räkna ut innan hur mycket pengar man kan lägga på allt för att få pengar över och sådär. Det är inte alltid lätt att leva på studielån. Jag äter dock inte ute på restaurang längre, det gjorde jag bara i början när jag hade "semester" innan skolan började och vi reste runt.

9. Jag bestämde mig väldigt spontant att åka på denna resa så därför hann jag inte spara pengar men ja, jag jobbade lite i juli innan jag kom hit, men det var bara en vecka.

10. Vi sökte på olika hemsidor och hittade detta som vi fastnade för och en av tjejerna mailade med de som jobbar här på komplexet och ordnade så vi kunde komma på visning. Vi fastnade direkt för lgh när vi kom hit och bestämde att vi ville ha den på en gång!

 

Ella

Varför funkade inte cheerleadinggrejen? Mer exakt om vad som hände och varför ni var så besvikna? :/

Vi var på vår första cheerlektion i skolan och vår coach var även coach för både tjejlaget (all female) och coed laget på skolan. Alltså cheerlagen utanför skoltid, vilket vi inte visste. Några från tjejlaget och coed laget var med på vår cheerlektion och efter lektionen frågade jag och Jennifer vår coach om vi fick komma och kolla på coed lagets träning som var någon timma efter cheerlektionen och det fick vi så gärna och även vara med lite. Så det var vi den kvällen och det gick hur bra som helst och många i laget berömde oss för hur duktiga de tyckte att vi var som aldrig varit topp innan i Partner Stunt. Förlåt er som inte är cheerintresserade, ni förstår säkert inte alla ord, men aa coed är i alla fall ett lag blandat med tjejer och killar där killarna lyfter tjejerna i olika bygg. 

Detta var för en vecka sen på måndagen och sedan på onsdagen fick vi vara med igen fast då var det try out. Det betyder att det är "uttagning till laget". Så vi gick dit och fick bygga både med coed laget och tjejlaget och det gick hur bra som helst i båda lagen! Vi var dock helt inne på att vi ville gå i coed eftersom vi även ansåg att vi kommit deras lag närmre. Så när träningen var slut pekar coachen ut de som inte kommit med alls och sedan var vi fem tjejer kvar och hon berättar att vi fem fått en plats i laget. Jag och Jennifer förstod snabbt att hon menade tjejlaget och gick fram och frågade och hon sa att det var det, och att coed laget inte hade någon plats vilket vi aldrig förstod? Varför lät de oss bygga med dom då? Jaja.. så var det med det och vi tackade nej eftersom vi blev väldigt besvikna på att hon inte var tydligare med detta för oss två innan. Vi som kämpat på så mycket! Dock var det ett väldigt snabbt beslut och vi mådde så dåligt efteråt för cheer är det vi ville hålla på med här så vi får se hur det blir med cheeren senare.

Anonym

Kommer du jobba något i USA för att ha råd med allt? 
Hur kom du på idén att åka och plugga i USA? 
Läser din blogg varje dag och allt ser verkligen ut som en dröm! 
Ha det bra!

Nej jag kommer inte att jobba här i USA eftersom man inte får göra det. Jag kommer endast leva som fattig student, hehe. Hur jag kom på att åka hit? Blev inspirerad av bl.a Natta min kära vän som var på high school förra året men även många andra från min klass tex i gymnasiet osv. Jag ville också göra något sånt häftigt! Jag och Jennifer började prata om det och drömma oss bort förra hösten och prata om "tänk om vi skulle bo i Kalifornien och bla bla.. " massa sånt och för mig var det bara drömmar medan Jennifer var mer seriös att hon skulle göra det. Jag släppte det ganska snabbt eftersom jag tänkte att jag endå aldrig kommer få uppleva det, tänkte att det bara finns på film. Så månaderna gick och i våras fick jag verkligen panik och blev helt stressad över att jag inte visste vad jag skulle göra till hösten. Min värsta tanke var faktiskt att bli kvar i Sverige i höst och bara jobba, jobba och jobba och nej.. det var absolut inte det jag ville göra. Så jag pratade med mamma och sedan tog jag tag i det själv och började maila Kilroy som organisationen heter som hjälpte mig med papper osv och så bara fyllde jag i och skickade in, sedan flöt det på. Och jag kan fortfarande inte idag fatta att jag sitter här nu i en egen lägenhet i LA hollywood men mina vänner och lever livet.. det var detta jag drömde om för ett år sedan.

Vad roligt att du följer min blogg! Kan lova dig att det mesta är som en dröm här men sedan finns det såklart dagar då allt går fel också och känns fel, precis som man kan känna när man sitter hemma i Sverige. Jag kan i ena stunden tänka " Vad i helvete gör jag här?" och andra stunden bara ÄLSKAR jag detta. Men för det mesta mår jag toppen och jag ångrar inte en sekund att jag åkte. Förstår inte hur jag ska kunna lämna detta.. Ha det bra du med!!

 

Anonym 

Kommer du åka hem någon gång under året i USA? Och kommer din familj komma och hälsa på? :)

Nej jag kommer att stanna hela året. Många väljer att åka hem vid jul men jag tänker, är jag väl här så kan jag lika gärna vara här hela vägen! Blir bara jobbigt att åka fram och tillbaka tänker jag? Ja min familj kommer att åka hit nästa år! Ska bli så roligt att få visa dom allt :)

Anonym

Kanske ingen fråga, men om du inte har testat så kolla med några allstar gym. Dom kan ha något open team eller så att det går att komma dit och bara köra typ "classes" i gympa/bygg.

Jag har sökt lite på det på google men har inte riktigt kollat ordentligt. Jag vill helst ha något väldigt nära eller i skolan eftersom jag inte har någon bil här. Men visst kan man åka dit och testa någon gång! Tack för tipset!

Emma

1. När brukar du gå upp på morgonen och gå och lägga dig på kvällen?
2. Hur lång tid tar det att ta sig till skolan och hur tar ni er dit? 

3. Vad brukar du äta till lunch på skolan och tar du med dig matlåda? 

4. Kan du ite ta kort på er lägenhet så man får se hur ni bor :)?

5. Vilken lektion är roligast på collage?

6. Är det lätt att ta kontakt med de andra eleverna i skolan? T.ex vid lunchrasterna eller lunchar du ihop med tjerna du bor ihop med?

7. Hur mycket och vad tränar du i veckan?

8. Är det lätt att äta nyttigt och hälsosamt i USA?

9. Hur lägger ni ihop matinköp och hushållsartiklar? Delar ni ekonomiskt på allt eller köper var och en sitt? 
10. Vad är bäst med att bo i Kalifornien och vad saknar du mest från Sverige? 

Kramkram :)

1. Jag går upp 05.45 varje morgon när jag ska till skolan. Går och lägger mig olika men mellan 10-12 på kvällen någon gång brukar jag somna! På helger sover jag längre och är uppe längre.

2. Med buss, det är ett byte och det tar ungefär allt som allt en timma men det varierar lite beroende på trafiken och om bussarna matchar varandra vid bytet.

3. Jag brukar ta med mig någon bar, frukt och vatten typ. Jag går inte så långa dagar nämligen och ibland köper jag något i skolan om jag är hungrig.

4. Jo det kan jag göra!

5. Gym fitness. Den lektionen har vi nere vid gymmet och bara tränar hela tiden eller ute och springer på planen.

6. Det beror på om man vill ta kontakt med dom. Du får helt enkelt bara sätta dig bredvid någon eller gå fram till någon om du vill prata med dom. Men här på vår skola är alla för det mesta med de de känner och från sitt egna land. Det är ju så blandat med människor från olika länder här och det är väldigt mycket grupper märker man. Svenskar är med svenskar, amerikanare med amerikanare, asiater med asiater osv!

7. Jag tränar gym och dans i skolan. Dans tis och tors, Gym mån och ons. Tränar hela kroppen när jag väl tränar!

8. Ja det är lätt eftersom det inte är så dyrt! Okej det är dyrare än snabbmaten här men det är betydligt mycket billigare att vara nyttig här i USA jämfört med i Sverige där all nyttig mat är mycket dyrare. Jag försöker bara köpa hem nyttig mat!

9. Vi köper vår egna mat för det är lättast så eftersom vi äter så olika och vid olika tider. Det vi delar på är disktabletter, toapapper, tvättmedel, dammsugare, möbler och sådant.

10. Kalifornien är helt klart bäst! Vill inte bo någonannanstans i USA än här. Har hört av väldigt många att det är här det är bäst på olika sätt. Det jag tycker är bäst i LA där jag bor är klimatet, det är varmt på dagarna och behagligt på kvällarna. Har inte sett en droppe regn i LA sedan jag kom hit. Sedan är människorna mycket trevligare här än i Sverige och det känns som alla är vän med alla. Nu hatar jag människor i Sverige som är sååå dryga och håller sig till sitt egna umgänge. Här är alla så öppna och man känner sig välkommen vart man än går! Jag älskar ju storstäder och här i LA händer det alltid något och utelivet har jag hört är riktigt bra, dock suger det att man måste vara 21 år för att gå ut här men att festa överhuvudtaget här är så mycket bättre eftersom folk är mer öppna och det är mycket lättare att få mer kontakter här bara man vågar ta kontakt.

Det enda jag saknar med Sverige är min familj, vänner och speciellt min pojkvän. Och att bo hemma eftersom man slipper laga sin egna mat, tvätta sina kläder själv osv. Men om man tänker på landet så saknar jag inte Sverige ett dugg. Kram :)

 

Anonym

Är det något där borta som inte alls är som du hade föreställt dig? 
Hur fungerar det med engelskan? 
Hur festar man när man är yngre än 21? 
Vad får man inte missa om man åker till la?

Nej faktiskt inte vad jag kan komma på. Jag har bara blivit positivt överraskad sedan jag kom hit. Det enda jag blev besviken på när jag kom hit var att det var ganska kyligt på kvällarna men nu är det inte det längre. Nu går man i shorts och linne på kvällarna! Eftersom jag bara bor med svenskar så blir det tyvärr inte jättemycket engelska men i skolan får man ju prata och när vi umgås med amerikanare. Jag åkte bl.a hit för att lära mig flytande engelska och vi tjejer i lgh har pratat om att börja prata engelska med varandra snart så engelskan kommer väl sakta fram. Men det tar sin lilla tid :) När man är yngre än 21 så får man gå på hemmafester eller collegefester istället för att gå ut på klubbar. Vad man inte får missa? Hmm.. man måste se allt i LA. Att bara åka runt och uppleva staden både på dagarna och kvällarna och träffa alla trevliga människor och gå på hollywoods gator, åka ner till stranden någon dag och kolla in Beverly hills kanske? Allt här är helt amazing. Sedan vill jag även testa att surfa och såna saker men det kommer väl! Har ju trots allt tio månader kvar på mig. Usch vad lite det lät..

 

Ciao 

Skriv en kommentar









Tema Fokus gjort av Mimmi Thorneus